e-mail:    anna_zajac@opoczta.pl

tel.:         662-279-452

Archive for the ‘Bez kategorii’ Category

Terapia wad wymowy

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Terapia wad wymowy

Terapia dostosowana jest do każdego pacjenta indywidualnie w zależności tego, jakie zakłócenia lub zaburzenia zostały u niego zaobserwowane. W terapii stosuję metody logopedyczne, lingwistyczne, pedagogiczne z wykorzystaniem ćwiczeń rytmizujących oraz dramę.
Wada wymowy polega na nieprawidłowej realizacji fonemów. Może przejawiać się deformacją głosek, zastępowaniem głosek innymi lub opuszczaniem głosek. Do najczęściej występujących wad wymowy zaliczamy:
seplenienie (nieprawidłowa realizacja głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż)
reranie (nieprawidłowa wymowa głoski r)
mowę bezdźwięczną (wymowa głosek dźwięcznych jak ich bezdźwięczne odpowiedniki np.: d→t)
kappacyzm i gammacyzm (nieprawidłowa realizacja głosek: k, g, k’, k
nosowanie
betacyzm (nieprawidłowa realizacja głoski b)
Terapia obejmuje m.in.

  • wiczenia oddechowe
  • wiczenia fonacyjne
  • wiczenia sprawności narządów mowy
  • ćwiczenia artykulacyjne
  • ćwiczenia utrwalające

Najmłodsze dzieci mogą liczyć na szereg gier i zabaw językowych.
Jeśli Twoje dziecko przejawia jakąkolwiek z wyżej wymienionych nieprawidłowości w wymowie, nie czekaj, koniecznie zgłoś się do logopedy.

Diagnoza

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Diagnoza logopedyczna

    Diagnoza logopedyczna ma za zadanie określić, jakie nieprawidłowości występują w rozwoju mowy lub u osób, które mają trudności z porozumiewaniem się. Objawy te można określić na podstawie wywiadu, obserwacji i testów.
    Diagnoza obejmuje:

    • wywiad
    • obserwację
    • wstępne badanie mowy
    • podstawowe badanie mowy
    • badanie rozumienia
    • badanie mówienia (w aspekcie fonetycznym, leksykalnym, gramatycznym)
    • badanie czytania i pisania
    • badania uzupełniające
    • badanie stanu i sprawności aparatu artykulacyjnego
    • orientacyjne badanie słuchu
    • badanie słuchu fonematycznego
    • badanie pamięci słuchowej
    • badanie kinestezji mowy
    • badanie płynności mowy
    • orientacyjne badanie lateralizacji
    • badanie praksji i gnozji

Kontakt

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Afazja

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Afazja

To wokół tego zaburzenia skupiają się głównie moje zainteresowania naukowe.

Istnieje wiele definicji afazji, ta opracowana przez Maruszewskiego brzmi: „Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności”.

Trudno jednoznacznie określić zasady programu pracy z chorym z afazją. Wszystko zależy od tego, jakie struktury mózgu zostały uszkodzone i z jakim rodzajem afazji terapeuta ma do czynienia. Czy największe trudności sprawia choremu rozumienie, mówienie czy może jedno i drugie.
W każdym jednak przypadku najważniejszym celem terapii jest odbudowa systemu językowego, który w afazji ulega rozbiciu. W tym celu stosuję szereg ćwiczeń również oddechowych, fonacyjnych, ale przede wszystkim artykulacyjnych, gramatycznych, leksykalnych takich, które mają na celu rozwijać słownik pacjenta, pomóc mu w nazywaniu oraz rozumieniu.

Wiele zadań, które wykorzystuję w pracy, zostało opracowanych przez specjalistów, niektóre opracowałam samodzielnie. W terapii stosuję również obrazki, gry, makiety i szereg innych pomocy dydaktycznych.

W celach diagnostycznych wykorzystuję m.in. testy badania mowy Jadwigi Szumskiej, test FAST oraz „Bostoński test do badania afazji.” Podstawą diagnozy jest:

  • wywiad
  • orientacyjne badanie mowy
  • badania podstawowe (praksji, gnozji, orientacji przestrzennej oraz rozumienia, mówienia, czytania, pisania i liczenia)

Cennik

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Cennik

  • konsultacja logopedyczna / diagnoza logopedyczna z pisemną opinią (ok. 90 minut dzieci do 4 r.ż., ok. 60 minut dzieci pow. 4 r.ż., młodzież i dorośli) – 80 zł
  • terapia logopedyczna dzieci do 3 r.ż. – 40 zł/ 30 minut
  • terapia logopedyczna dla dzieci pow. 3 r.ż., młodzieży i dorosłych – 50 zł/55 minut
  • terapia logopedyczna z dojazdem do pacjenta – 60 zł/ 55 minut
  • zajęcia z języka polskiego – 50 zł/55 minut

Oferta

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Kiedy do logopedy

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

Kiedy do logopedy

Jesteście zaniepokojeni rozwojem mowy swojego dziecka? Wasz trzyletni maluch waszym zdaniem mówi za mało? Zastanawiacie się, czy to normalne zjawisko? Żeby się o tym przekonać, najlepiej zapoznać się z etapami rozwoju mowy dziecka. Może je znaleźć w publikacjach psychologicznych, szczególnie polecam książki Leona Kaczmarka. Postaram się jednak przedstawić kilka spraw, które faktycznie mogą niepokoić opiekunów:

  • jeśli dziecko w wieku sześciu miesięcznie gaworzy, jeśli nie reaguje na bodźce dźwiękowe
  • jeśli po ukończeniu pierwszego roku życia dziecko nie wypowiada sylab, ani pojedynczych wyrazów, masz wrażenie, że dziecko Cię nie rozumie
  • jeśli dwulatek nie wypowiada prostych słów typu: mama, baba, tata
  • jeśli trzylatek jeszcze nie mówi, porozumiewacie się za pomocą sylab i gestów
  • jeśli czterolatek mówi proste słowa, jego mowa jest niezrozumiała, jeśli nie wymawia głosek s, z, c, dz lub zmiękcza je (ś, c, dź, ź) np. śer -ser, gdy nieprawidłowo realizuje głoski, na przykład wymawiając s wsuwa język między zęby, tego typ problemy powinny niepokoić na

    każdym etapie rozwoju, bo takie wady będą się utrwalać

    • jeśli pięciolatek nie wymawia: sz, ż, cz, dż, r (chociaż te głoski w tym wieku nie pojawiają się u 37 proc. pięciolatków), mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, popelnia bardzo dużo błędów gramatycznych, ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby
    • jeśli szcześciolatek nie potrafi wymówić wszystkich głosek, popełnia liczne błędy gramatyczne, przekręca wyrazy, nie umie podzielić wyrazów na sylaby, czyta bardzo wolno, głoskuje, nie rozumie tego, co czyta
    • jeśli dziecko wciąż nie wypowiada wszystkich głosek, ma problem z czytaniem, pisaniem, z rozumieniem tego, co czyta, nie potrafi zapamiętać kształtu liter, opuszcza litery i przestawia je w wyrazach, popełnia wiele błędów podczas przepisywania tekstów

    Na każdym etapie rozwoju dziecka powinno Cię zaniepokoić:

    • gdy dziecko wsuwa język między zęby
    • jeśli oddycha przez usta, często ma otwartą buźkę
    • jeśli mówi przez nos
    • jeśli masz wrażenie, że nie reaguje na bodźce dźwiękowe
    • jeśli martwi Cię cokolwiek w budowie jego narządów artykulacyjnych, gdy ma zbyt wysklepione podniebienie, za duży język
    • jeśli dziecko po prostu mówi niechętnie, unika kontaktu, zacina się lub jąka
    • Pamiętaj, jeśli wady wymowy nie zostaną szybko usunięte, będą się utrwalać.

O mnie

Posted on: 1 grudnia, 2022 by admin No Comments

O mnie

logopeda

Nazywam się Anna Zając (Jurek) i jestem logopedą.

Od czasów liceum bardzo interesuje się językoznawstwem, a w szczególności komunikacją interpersonalną, językiem w mediach i językiem polityków. I to te wszystkie zainteresowania zaprowadziły mnie na studia logopedyczne. Sama wiedza teoretyczna to za mało. Jako logopeda mam przyjemność pracować z człowiekiem, badać mechanizmy języka, ale przede wszystkim mam szansę komuś pomóc. Pomóc powiedzieć pierwsze słowo, zbudować pierwsze zdanie, albo sprawić, że wstydliwy „łowełek” zamieni się w piękny rower. Mam szansę zadbać o jedną z najważniejszych czynności w życiu człowieka – o mowę.

Nie ukrywam, iż są dziedziny logopedii, którym szczególnie poświęcam swoją uwagę. Dlatego serdecznie zapraszam dzieci, które mają wady wymowy, dzieci dwujęzyczne, najmłodszych z niedokształceniem mowy typu korowego oraz tych, którzy mają problem z czytaniem i pisaniem. Liczę, że moja wiedza i umiejętności pozwolą pomóc dzieciom i dorosłym z Zespołem Downa. Zajmuję się też profilaktyką logopedyczną. Chętnie pomogę również tym, którzy chcieliby po prostu mówić ładniej.

W swojej pracy dyplomowej oceniałam język pacjenta z afazją. To właśnie wokół tego zaburzenia skupiają się moje naukowe zainteresowania, dlatego bardzo serdecznie zapraszam osoby, które utraciły zdolność mówienia i/lub rozumienia. Zdaję sobie sprawę z tego, jaka to dla nich trudność, kiedy nagle świat tak dobrze przecież znany, rozpada się na tysiące nic nie znaczących kawałków. Chętnie podejmę wyzwanie poskładania tego, co się rozpadło, by ułatwić komunikację chorym z afazją.

Mam nadzieję, że z każdym swoim pacjentem będę mogła odkrywać świat, który przecież mieści się w słowach. Tego życzę wszystkim, którzy zechcą ze mną współpracować i sobie. Raz jeszcze zapraszam.

2011 – 2009 – Uniwersytet Warszawski, Pomagisterskie Studium Logopedyczne

Temat pracy dyplomowej: Ocena systemu językowego pacjenta z afazją. Studium przypadku.

Studia ukończone z wynikiem bardzo dobrym

2010- 2009 – Uniwersytet Warszawski, studia podyplomowe „Język w działaniu”

2008 – 2006 – Uniwersytet Jagielloński, studia magisterskie, filologia polska spec. nauczycielska, roczne warsztaty: język polski jako obcy oraz zaburzenia w mówieniu czytaniu i pisaniu

Temat pracy magisterskiej: „Dyskurs polityczny w mediach”

Studia ukończone z wynikiem bardzo dobrym

2006- 2003 Kolegium Licencjackie Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Radomiu, spec. redaktorsko-medialna, spec. nauczycielska

Studia ukończone z wynikiem dobrym

2003- 1999 – VI LO im. Jana Kochanowskiego w Radomiu

Doświadczenie zawodowe:

– 2002 (z przerwami) – Gazeta Wyborcza Radom

2010 – 2008 – Telewizja Polsat, Interwencja, reporter

Szkolenia, kursy, warsztaty:

  • Wykorzystanie elementów metody werbo-tonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji cz. 1, prowadząca: dr Anna Prożyk
  • Diagnoza i terapia dzieci z opóźnionym rozwojem mowy
  • Pierwszy etap szkolenia z metody MAKATON, prowadząca dr Bogusława B. Kaczmarek, autorka polskiej wersji metody
  • Wczesne zaburzenia funkcji oralnych (pokarmowych, oddechowych i fonacyjnych) u noworodków i niemowląt z grupy ryzyka obciążenia ciążowo-porodowego, prowadząca: dr Aleksandra Łada
  • Diagnoza u terapia zaburzeń rozwoju mowy u dzieci chorych neurologicznie, prowadząca: dr hab. Jolanta Panasiuk
Oferta:

Mam nadzieję, że niniejsza oferta spełni Państwa oczekiwania. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Afazja

Podstawą planowania terapii chorego z afazją jest dokładna diagnoza jego umiejętności językowych. Po opracowaniu informacji na temat stopnia i rodzaju zaburzeń, można przygotować indywidualny plan terapii, którego celem będzie odbudowa struktur języka.

Czytaj więcej...
Wady wymowy

Co zrobić, jeśli dziecko się sepleni, zamiast rowerek mówi „łowełek”. Przede wszystkim systematycznie ćwiczyć. Na tych zajęciach dzieci uczą się prawidłowej wymowy, ćwiczą aparat artykulacyjny, poszerzają swój słownik, uczą się budować poprawne wypowiedzi.

Czytaj więcej...