Afazja
To wokół tego zaburzenia skupiają się głównie moje zainteresowania naukowe.
Istnieje wiele definicji afazji, ta opracowana przez Maruszewskiego brzmi: „Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności”.
Trudno jednoznacznie określić zasady programu pracy z chorym z afazją. Wszystko zależy od tego, jakie struktury mózgu zostały uszkodzone i z jakim rodzajem afazji terapeuta ma do czynienia. Czy największe trudności sprawia choremu rozumienie, mówienie czy może jedno i drugie.
W każdym jednak przypadku najważniejszym celem terapii jest odbudowa systemu językowego, który w afazji ulega rozbiciu. W tym celu stosuję szereg ćwiczeń również oddechowych, fonacyjnych, ale przede wszystkim artykulacyjnych, gramatycznych, leksykalnych takich, które mają na celu rozwijać słownik pacjenta, pomóc mu w nazywaniu oraz rozumieniu.
Wiele zadań, które wykorzystuję w pracy, zostało opracowanych przez specjalistów, niektóre opracowałam samodzielnie. W terapii stosuję również obrazki, gry, makiety i szereg innych pomocy dydaktycznych.
W celach diagnostycznych wykorzystuję m.in. testy badania mowy Jadwigi Szumskiej, test FAST oraz „Bostoński test do badania afazji.” Podstawą diagnozy jest:
- wywiad
- orientacyjne badanie mowy
- badania podstawowe (praksji, gnozji, orientacji przestrzennej oraz rozumienia, mówienia, czytania, pisania i liczenia)