Kiedy do logopedy

e-mail:    anna_zajac@opoczta.pl

tel.:         662-279-452

Kiedy do logopedy

Jesteście zaniepokojeni rozwojem mowy swojego dziecka? Wasz trzyletni maluch waszym zdaniem mówi za mało? Zastanawiacie się, czy to normalne zjawisko? Żeby się o tym przekonać, najlepiej zapoznać się z etapami rozwoju mowy dziecka. Może je znaleźć w publikacjach psychologicznych, szczególnie polecam książki Leona Kaczmarka. Postaram się jednak przedstawić kilka spraw, które faktycznie mogą niepokoić opiekunów:

  • jeśli dziecko w wieku sześciu miesięcznie gaworzy, jeśli nie reaguje na bodźce dźwiękowe
  • jeśli po ukończeniu pierwszego roku życia dziecko nie wypowiada sylab, ani pojedynczych wyrazów, masz wrażenie, że dziecko Cię nie rozumie
  • jeśli dwulatek nie wypowiada prostych słów typu: mama, baba, tata
  • jeśli trzylatek jeszcze nie mówi, porozumiewacie się za pomocą sylab i gestów
  • jeśli czterolatek mówi proste słowa, jego mowa jest niezrozumiała, jeśli nie wymawia głosek s, z, c, dz lub zmiękcza je (ś, c, dź, ź) np. śer -ser, gdy nieprawidłowo realizuje głoski, na przykład wymawiając s wsuwa język między zęby, tego typ problemy powinny niepokoić na

    każdym etapie rozwoju, bo takie wady będą się utrwalać

    • jeśli pięciolatek nie wymawia: sz, ż, cz, dż, r (chociaż te głoski w tym wieku nie pojawiają się u 37 proc. pięciolatków), mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, popelnia bardzo dużo błędów gramatycznych, ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby
    • jeśli szcześciolatek nie potrafi wymówić wszystkich głosek, popełnia liczne błędy gramatyczne, przekręca wyrazy, nie umie podzielić wyrazów na sylaby, czyta bardzo wolno, głoskuje, nie rozumie tego, co czyta
    • jeśli dziecko wciąż nie wypowiada wszystkich głosek, ma problem z czytaniem, pisaniem, z rozumieniem tego, co czyta, nie potrafi zapamiętać kształtu liter, opuszcza litery i przestawia je w wyrazach, popełnia wiele błędów podczas przepisywania tekstów

    Na każdym etapie rozwoju dziecka powinno Cię zaniepokoić:

    • gdy dziecko wsuwa język między zęby
    • jeśli oddycha przez usta, często ma otwartą buźkę
    • jeśli mówi przez nos
    • jeśli masz wrażenie, że nie reaguje na bodźce dźwiękowe
    • jeśli martwi Cię cokolwiek w budowie jego narządów artykulacyjnych, gdy ma zbyt wysklepione podniebienie, za duży język
    • jeśli dziecko po prostu mówi niechętnie, unika kontaktu, zacina się lub jąka
    • Pamiętaj, jeśli wady wymowy nie zostaną szybko usunięte, będą się utrwalać.

Oferta:

Mam nadzieję, że niniejsza oferta spełni Państwa oczekiwania. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Afazja

Podstawą planowania terapii chorego z afazją jest dokładna diagnoza jego umiejętności językowych. Po opracowaniu informacji na temat stopnia i rodzaju zaburzeń, można przygotować indywidualny plan terapii, którego celem będzie odbudowa struktur języka.

Czytaj więcej...
Wady wymowy

Co zrobić, jeśli dziecko się sepleni, zamiast rowerek mówi „łowełek”. Przede wszystkim systematycznie ćwiczyć. Na tych zajęciach dzieci uczą się prawidłowej wymowy, ćwiczą aparat artykulacyjny, poszerzają swój słownik, uczą się budować poprawne wypowiedzi.

Czytaj więcej...